الجمعة، 25 سبتمبر 2009

اخناتون..... ونظرية التوحيد


















اكيد كلنا سمعنا عن الملك أمونحتب الرابع ( اخناتون).
.
هو عاشر فراعنة الأسرة الثامنة عشر حكم مع زوجته الرئيسية نفرتيتي لمدة 17 سنة منذ عام 1369 ق.م. (توفي 1336 قبل الميلاد أو 1334 قبل الميلاد).

تزوج أمنحوتب الرابع نفرتيتي في بداية حكمه ، وكان للزوجان ست بنات وربما يعرف اثنين من أولاده أبناء من زوجه أخرى كيا .


الملكي نفرتيتي
















.
.هذا الملك الذي يختلف عن باقي فراعنة عهده.....فقد كان شغله الشاغل هي الدعاية الى دين جديد يختلف عن باقي أديان مصر في ذلك الوقت.... وانشغل بأمور الدين ..ولم يكن مهتماً بأمور السياسة والحرب


.فقد دعى الى توحيد الأديان كلها في دين واحد وهو دين عبادة اله الشمس (اتون) ولم يرض "أمنحتب الرابع" عن تعدد الالهة في الديانة المصرية القديمة !!


واذا ما لاحظنا سنجد ان امونحوتب الرابع غير اسمه اللي مشتق على كلمة (امون حوتوب) الى اخناتون ومعناها معناها الجميل مع قرص الشمس أو (روح
اتون) أحيانا أمنحوتپ (بمعنى آمون اقتنع) الرابع ومعناها بردو عابد اتون.

















ولكن..في ملاحظتين :



1- دة أول واحد في ملوك الفراعنة يدعو للتوحيد ( لاحظوا الفرق بينه وبين فرعون موسى (رمسيس الثاني على الأرجح) اللي قال أنا ربكم الأعلى.

2- ان في فترة حكمه لما دعا للتوحيد وعمل قوانين مشددة بترك كل الالهة فثار عليه كل كهنة امون وقاموا
بهد وطمس كل ماقام ببناءه بعد انتهاء حكمه.


ورجح بعض الباحثين والدارسين بأن اخناتون كان موحد لدين الله القهار (اتون)والمقصود هنا في هذه النظرية بالاله الذي خلق الشمس وغيرها من سائر المخلوقات, ولكن سماه اخناتون باتون طبقا لعادة كانوا يستخدمونها الفراعنة في تسمية من يعبدون.



















وبعدين في سؤال :


ليه اخناتون خاطر بحياته وبعرشه لنشر عبادة الله الواحد (اتون) كما اسماه, وقام بنقل عرشه وعاصمته
من مدينة طيبة (عاصمة الاله امون) الى مدينة اخيتاتون. وقد كشفت عنها التنقيب الحديث في الموقع المعروف اليوم بتل العمارنة. !!! ولماذا قام بإغلاق معابد الإله الأعلى آمون – رع، وسرّح كهنته من الخدمة؟؟؟؟

ولماذا يخاطر بصراعه الشديد مع كهنة امون اللي معروف ان كان لهم نفوذ تتعدى نفوذ الفراعنة أحيانا؟؟ لماذا قام بكل هذا الا اذا كان يعترف بان دينه ليه قيمة (دين الموحدين) .. ويقصد هنا في هذه النظرية بدين عبادة الله الاحد وليس عبادة الشمس.

اما لو حد قاللي طب معبد الكرنك وهو الاثر الوحيد لاخناتون عليه كلام بيثبت انه بيعبد الشمس ورسمات المعبد بتدل على كدة...!!!! طبعا دة سؤال منطقي جدا .. بس في نقطة::
انا كنت فاكرة لما روحت الاقصر واسوان كان المرشد السياحي قال ان ملوك الفراعنة لما بيكون
وا على خلاف او عداوة مع الملوك السابقين بيروحوا ويمسكوا المعابد بتاعتهم ويشيلوا الخرطوش اللي على المعبد (التوقيع) وينسبوه المعبد ليهم هما..انتقاما من الملك اللي هما على خلاف معاه!!!! وسعات بيعتمدوا على تزوير وتشويه الحقائق لاساءة سمعة الفرعون المقصوود!!!

والاغرب اني شفت بعيني لوحة في معبد من المعابد فيها مرسوم فرعون ووراه جنوده وبيشق البحر وفيها قصة شق البحر!! ....والحادثة دي بتفكركم بميين؟؟؟ اكيد طبعا كلنا عارفيين ان سيدنا موسى هو اللي جاء بمعجزة شق البحر ومش فرعون اكيد يعني وفرعون هو اللي مات فيه فيها اساسا !!!



اذا !!! في حقائق بتتزيف ومش كل اللي اتكتب على جدراان المعابد وقصور الفراعنة يمثل الصحة...!!




دة يخلينا نستنتج ان ممكن ان ممكن يكون كهنة امون زوروا الحقائق وطمسوا اثار دين التوحيد بعد ما مات اخناتون وشوهوا الحقائق في معبد الكرنك كما كان بيقوم باقي ملوك الفراعنة وقالوا ان هو بيعبد الشمس وليس اله الذي خلق الشمس عشان ترجع عبادة الاوثان تاني .. ودة طبعا من مصلحتهم !! وخاصة ان
بعد وفاته شنّ خصومه حملة واسعة على كل آثار الديانة الآتونية، وجرى محو اسم الفرعون الثائر عن النقوش الكتابية أنى وجدت، كما محي اسمه عن تابوته وعن الصفيحة الذهبية التي تحيط بجسده المحنط، لكي تظل روحه هائمة محرومة من الراحة الأبدية.




طبعا نظرية توحيده بالله الواحد القهار وانه ما كانش بيعبد الشمس دي ممكن تكون حقيقية وممكن لأ ! العلم عند الله وحده . لكن في جميع الاحوال منقدرش ننكر ان اخناتون
ما كانش ملك عادي ..كان مميز اوي ..سواء بافكاره ..وتفرده عن سائر ملوك الفراعنة في معتقده...



















هناك 5 تعليقات:

  1. اشكرك وسعيدة ان الموضوع عجبك :)

    ردحذف
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,
    أريد ان أقتبس لك أمرا وأرد عليه لأهميته :
    "طبعا نظرية توحيده بالله الواحد القهار وانه ما كانش بيعبد الشمس دي ممكن تكون حقيقية وممكن لأ ! العلم عند الله وحده . لكن في جميع الاحوال منقدرش ننكر ان اخناتون ما كانش ملك عادي ..كان مميز اوي ..سواء بافكاره ..وتفرده عن سائر ملوك الفراعنة في معتقده"

    وأرد بالتالي : انت قلت في كلمة أصدرت للكلمات معنى آخر بالكلية ألا وهي " لكن في جميع الاحوال " - يعني ان كان يعبد اله الشمس ام الشمس فلا يمكن انكار تميزه وأنه ملك غير طبيعي يختلف عن سائر الفراعنة ... ولكن هذا غير صحيح .. من عدة نقاط أكتبها بإيجاز :

    1 - ان المسلمين أعلى مرتبة في الحياة وفي الآخرة من الكافرين وتبيان هذا قول الله عز وجل : " أفنجعل المسلمين كالمجرمين . مالكم كيف تحكمون . أم لكم كتاب فيه تدرسون " صدق الله العظيم , ولذلك ما يميز المؤمن والمسلم عن باقي الشعوب إيمانه فمن كفر كان أدنى مرتبة من أسوء مسلم ان كان يدين بدين الإسلام . والقول بأنه وان كان يعبد ويوحد عبادة الشمس أنه مميز خاطئ لأنه ما خرج للإيمان اذا فعل ذلك !

    2 - ان التوحيد الخالص الصحيح لا يكون لغير الله .. فإن كان فهو شرك مخرج من الملة ! ولذا فلا تكفي كلمة التوحيد لتوحيد الإلوهية والربوبية لغير الله فهذا كفر بواح لا شك فيه . فلا يطلق على هذا توحيد .

    أتمنى ان تأخذي هذه النصائح بصدر رحب ..
    والموضوع قيم للغاية ومفيد إلا اني أحببت تنبيهك
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف
  3. السلام غليكم اخ ابو اسحاق ,,

    اشكرك على الرد الجميل ومتابعة الموضوع وانا محترمة وموافقة على رايك تماما ..بس كنت عايزة اوضح نقطة .. طبعا اكيد ولا شك ابدا ان المسلم هو أعلى درجة من غيره في الدنيا والاخرة ..دة كلام بديهي طبعا ! لان اللي يعبد غيير الله لا يكون مميز وملة الكفر واحدة ! ..ولكن أنا قصدي هنا ان اخناتون انفرد عن غيره من الفراعنة بالتوحيد لان مفيش ملك فرعوني واحد تاني على الاقل اللي نعرفه وحد الالهة..وانا اقصد بالانفراد انه عمل حاجة غريبة عن الفراعنة ولا اقصد التميز الايجابي اذا كان يعبد غيير الله تعالى لا سمح الله! ..وان قصدي بانفراده في التوحيد لان الباقي كان بيعبدله 5 ولا ستة دة كان بيوصل سعات لاكتر من كدة..(مثل اله الحرب ..اله الامومة ..اله النيل..دول كانوا حاطيين لكل حاجة انسانية الهة) ..أستغفر الله!! بس طبعا بالنسبة لينا اللي بعبد غير لله الواحد القهار فهو لا مميز ولا حاجة ...واشكرك اخ اسحاق على التوضيح وطبعا اكيد انا اخذت نصائحك بصدر رحب لان المقصود من المدونة دي التناقش الحضاري وابداء وجهات النظر والنقد البناء..ودايما مرحب بيك اخ ابو اسحاق في اي من مواضيعي. وارجو انك تتابعنا في باقي المواضيع القادمة ان شاء الله.
    اسأل الله ان يوفقك الى ما يحبه ويرضاه .والسلام عليكم . تقبل تحياتي

    ردحذف
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,

    بوركت على الردود .. نسأل الله ان يوفقنا واياك الى الخير , وشكرا وجزاك الله كل الخير على الدعوة للمتابعة ,, ونحن متابعون ان شاء الله .

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف